Espais escolars: entre l'arquitectura, el disseny i la pedagogia




M'agradaria que les aules em generessin la mateixa energia positiva i les mateixes ganes de treballar que aquest espai. Això, però, no és cap aula sinó l'estudi de Lovelydesign. I per què les aules no poden tenir aquest aire?


La major part dels cops que entro en una classe de secundària – i hi va haver un temps que hi entrava a diari, primer com a alumna i després com a professora – sento una mica d'angoixa. Espais petits o grans però mal distribuïts, espais mal il·luminats, finestres que donen enlloc, parets nues, colors depriments, mobiliari deteriorat per bé que funcional, una pissarra – últimament, digital – i material escolar divers en alguns racons. Són aules sense ànima, sense guspira, sense vida...
Sovint la porta de l'aula té una petita finestreta perquè qui vulgui entrar pugui comprovar si hi ha una classe en marxa o l'aula és buida. Una minúscula finestreta cap a un passadís anodí. De vegades, els sentits m'enganyen i em fan creure que sento la olor del lleixiu amb que s'han desinfectat les rajoles.
La major part de les aules de primària, però, no són així. Allà – malgrat els errors arquitectònics o d'interiorisme – els treballs dels alumnes exposats, les manualitats, les làmines "didàctiques" i els colors donen fe de que no són professors apressats els que passen per allà sinó que hi ha una mestra que, juntament amb els seus alumnes, s'ha fet seva l'aula. Hi ha certa cultura de la coloraina i la calidesa a la major part d'aules de primària. Malgrat tot, de vegades l'acumulació de materials, racons, cadires, llibres i manualitats acaba generat un caos. Un caos alegre, però caos al cap i a la fi. I no sempre aquesta aparent alegria decorativa té una correspondència amb una manera diferent de funcionar: sovint, enmig de la decoració només hi ha una transmissió de coneixements unidireccional, un aprenentatge memorístic i una rutina de fitxes i exercicis escrits.
L'estètica dels espais en que ens movem, treballem i vivim condiciona el nostre estat d'ànim. Influeix en les nostres emocions. I sabem que les emocions són elements importants a tenir en compte en els processos d'aprenentatge.
Però, a més, l'estètica lliga amb la funcionalitat. L'ordre, la disposició i la distribució d'espais no es decideixen només pensant en si serà més o menys bonic, alegre, relaxant o motivador. Tenen el seu motiu de ser en la dinàmica escolar.
I aquí anem a l'arrel de la qüestió. Mentre un classe del segle XXI no difereixi gaire d'una altra del segle XIX excepte per la presència de tecnologia o pels dibuixos infantils penjats a la paret, alguna cosa falla.
De la revisió del sistema educatiu i el paper dels mestres, de la implementació de noves maneres de treballar i del que anem aprenent sobre la influència de l'entorn en les dinàmiques escolars sorgirà una nova arquitectura escolar, una distribució dels espais i una estètica determinada. Però vull fer aquí l'exercici invers... Intentem imaginar quina mena d'escola hi ha darrere d'aquests espais?

Connexió visual entre diferents espais i amb l’exterior. Aules-taller:



Connexió visual sistemàtica entre àrees de treball, màxima transparència:


Escola sense aules, amb espais per a treballar en petit grup:




Zones comunes, espais polivalents:



Zones de treball per a diferents activitats, lluminositat i espai. Veiem la concreció en dues situacions ben diferents: un edifici dissenyat pel seu propòsit o un mòdul prefabricat provisional:



I els espais exteriors?



És només una invitació a la reflexió. He recopilat moltes més imatges al meu taulell Pinterest dedicat a L'estètica a l'escola. És un espai en permanent actualització on recullo imatges que suggereixen alternatives o que contenen idees interessants. No ho faig de manera sistemàtica; les imatges corresponen a espais pensats per a diferents edats i a diferents tendències estètiques: des de les apostes de color i disseny més arriscades fins les que es limiten a l'ús de materials naturals i colors suaus. 

El curiós és que he trobat molts articles sobre disseny d'aules i arquitectura escolar que contenen pàgines i pàgines de text però... cap imatge per il·lustrar el que expliquen! Si a algú li resulta útil, doncs, aquest recull visual, me n'alegraré molt.

Entrades populars d'aquest blog

A la recerca de l’objectiu perdut

Aprendre o aprovar

Sobre l'aprenentatge